Startup - Hva bør du tenke på?
Se for deg at du er kommet et stykke på vei med ideene dine og ønsker å faktisk ta steget ut i grunder-livet. Du har skrevet forretningsplanen, du har allerede satt av sparepenger eller fått innvilget lån eller finansiering. Hva bør du tenker over?

Hva må du som driver en oppstartsbedrift tenke på ved valg av nettside eller nettbutikk?

Se for deg at du er kommet et stykke på vei med ideene dine og ønsker å faktisk ta steget ut i grunder-livet. Du har skrevet forretningsplanen, du har allerede satt av sparepenger eller fått innvilget lån eller finansiering. Du har kanskje i tillegg sett deg ut et kontorfellesskap der du kan sitte. Men noe viktig gjenstår. Nettsiden. Siden som skal fortelle fremtidige kunder om produktet eller tjenesten din. Hva gjør du?

Valg av plattform for nettsiden

Plattform, tenker du, og klør deg i hodet. 

CMS – Content Management System, er et system som lar deg opprette og redigere innhold  nettsider, intranett og nettbutikker. 

På norsk omtales CMS som publiseringsløsning, publiseringssystem, innholdshåndteringssystem eller innholds forvaltningssystem, men mest brukt er det engelske navnet «Content Management System», gjerne forkortet «CMS».

CMS-systemer har eksistert siden slutten av 1990-tallet og er ofte det sentrale i nettsider, enten det være seg nyhetsnettsteder, konsern nettsider, nettbutikker, nettaviser eller blogger.

Hva skal til for å redde noe av omsetningen?

WordPress er et av de vanligste og mest brukte publiseringsløsningene, og et av de enkleste for deg som nettstedeier, å bruke. Det er faktisk omtrent som å redigere et word dokument. 

Det fins tusenvis av tilleggsprogrammer (plugins) som kan brukes for å utvide funksjonaliteten på siden. I tillegg kan de fleste webutviklere å jobbe med wordpress CMS. 

Det betyr at om du skulle finne på å skifte leverandør, kan de enkelt overta jobben og jobbe videre på det du allerede har. 

Men det skal også nevnes at jo mer du bygger på nettsiden med tilleggsprogrammer for å utvide funksjonalitet, jo tregere blir nettsiden din. Fart er meget viktig.

Design

Designet på nettsiden er noe av det som kan avgjøre om besøkende til nettsiden din velger å fortsette, eller forlater siden. Med designet mener vi ikke kun at det er fine farger og bilder, men om det virker innbydende, tillitsvekkende og at man får lyst til å lese mer. 

Designet må også være brukervennlig. Det skal være enkelt for en potensiell kunde å forstå hvor de skal klikke for å komme videre, og å navigere på nettsiden. Aller helst bør informasjonen de er ute etter komme frem raskt, og et tydelig call to action for å gjennomføre en bestilling eller booke tid hos deg.

Hvordan får du designet en nettside?

Det finnes flere måter å designe nettsiden på. Man kan bruke ferdige designmaler som kan kjøpes på forskjellige markedsplasser, eller man kan bruke en UX designer for å lage siden slik du selv ønsker. Ferdige maler, bør være testet ut godt og ha gode ratings før man velger en. Mange er dårlig kodet. Andre er godt kodet.

Forberedelser - hva bør du ha klart?

Det er mye som må bør forberedes når du skal ha ny nettside. Det viktigste er at du har et innhold som du selv tror på, og det er forståelig for de som leser det. Hver side skal være unik, med unikt innhold. Begynn allerede nå med å lage innhold til siden din. 

I tillegg bør du ha troverdige bilder, egne profesjonelle bilder. Det gir mer troverdighet om du leier en fotograf for å ta bilder, enn om du bruker bilder som er kjøpt på andre plattformer eller en leverandørs egne bilder.

Du bør også ha tenkt godt gjennom alt fra hvordan du vil at kunder skal kontakte deg, enten gjennom et kontaktskjema, mail eller telefon. Ønsker du en chatbot på siden for å hjelpe deg med for eksempel kundeservice eller samle leads?

Tips

1. Brukervennlighet

Veldig ofte vil en startupbedrift bruke masse energi på å gjøre nettsiden sin kjempeattraktiv. Dette er selvfølgelig også viktig. Men et viktig poeng er å fokusere på hva er det første en bruker som kommer til nettstedet vil vite? Hva ønsker de å gjøre? Vite mer om startupen, eller kanskje få en svært rask og effektiv introduksjon av produktet eller tjenesten du lager?

 

2. En kreativ 404-side

Tekniske feil oppstår, og da kan det være smart å dra nytte av dette. 404-feil er ikke akkurat en positiv beskjed å få for en bruker, men om du spiller kortene dine riktig og lager en kreativ melding på 404-siden i stedet kan du oppnå spredning og positiv oppmerksomhet rundt startupen din i stedet. Bruk selvironi, morsomme bilder, morsom tekst, henvis til noe som er relevant, og ha glimt i øyet. Da tilgir ofte brukeren, og kanskje til og med deler siden videre til sine nettverk. Da får du litt ekstra oppmerksomhet.

 

3. En sterk call-to-action

Det første som må skje når en bruker kommer til nettsiden til din startup er at det ikke må være tvil om hva brukerne skal gjøre. Hva er det viktigste du vil at brukeren skal gjøre når de får opp nettsiden din? Melde seg på nyhetsbrevet ditt? Teste ut en prøveversjon av tjenesten din? Kontakte deg?

Dette må være tydelig og direkte.

 

4. En presentasjonsvideo

Lag en kort og god video som presenterer startupen og produktet ditt. 1-2 minutter som gir all nødvendig informasjon visuelt og enkelt. Denne må være på forsiden og gi en rask introduksjon i fin innpakning på det startupen deres gjør. Her kan dere dra nytte av HTML5 i nettleseren for å vise frem videoen på lekre måter. Tenk også på at mange ser video uten lyd, kanskje videoen også burde tekstes? En god presentasjonsvideo gir dere en ekstra søkemotoroptimaliserings-boost hos Google, men gir også et enda bedre inntrykk.

 

5. Case-studier

Du vil få forskjellige typer brukere inn på nettstedet ditt, noen er nysgjerrige, noen vil se mer på hva dere gjør, og andre er seriøse investorer eller potensielle partnere. Disse vil se konkrete tall og informasjon om hva dere gjør. Da kan det være veldig bra å ha case-studier lett tilgjengelig hvor du kan vise til hvordan du hjalp andre med tjenesten din, og hva resultatet av dette ble i tall og figurer. Dette gir de seriøse brukerne som besøker nettsiden din et bedre bilde av hvordan startupen din drives, derfor også et must å presentere tydelig på nettsiden din.

 

6. Presist språk og kommunikasjon

Ikke bruk mye teknisk språk eller lange argumentasjoner for tjenesten eller produktet ditt. Vær kort, presis, og tving deg selv til å kommunisere det du vil på så enkel og presis måte som mulig på alle steder på nettsiden din. Gode tydelige titler blir lest. Lengre ingresser og forklaringer blir ofte aldri lest uansett.

 

7. Enkel og brukervennlig navigasjon

Ha enkel og minimalistisk navigasjon på nettsiden. Konkretiser navigasjonen med valg som «om oss», «vi lager», «case-studier», og «kontakt» – eller tilsvarende. Gjør det enkelt og forståelig å navigere seg på nettsiden. Brukere har ikke lenger tålmodighet til å trykke seg rundt å lete.

 

8. Henvis til sosiale medier-kontoene dine

Henvis brukere til dine kontoer på sosiale medier, gjerne i footer på nettstedet ditt. Ikke gjør det for fristende å sende brukere ut av nettsiden din straks de har kommet inn, men gjør det klart at brukere kan lese seg opp på siste nytt på sosiale medier.

 

9. Lastetid for nettsiden din

Sørg for at nettsidene fungerer raskt på mobil og på desktop. Det skal gå lynkjapt å se gjennom nettsidene via mobil, og da også selvfølgelig via desktop. Hvis man må vente over 5 sekunder på å laste inn informasjonen hopper brukerne av.

Les mer om nettsider her

 

10. Kredibilitet

Dersom du har referanser som har benyttet produktet eller tjenestene dine med suksess, vis dem frem. Helst med navn, bilde og med et sitat. Jo mer informasjon du kan gi om referansen, og jo tyngre referansen kan kreditere og anerkjenne tjenesten din – jo mer vil brukere som besøker nettstedet ditt stole på deg og det din startup leverer.

Lurer du på mer om dette?

Send oss en forespørsel for å avtale en prat med en av våre eksperter

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.