Google annonsering - hva kan du gjøre når du driver butikk?
De fleste butikksjefer og eiere har hørt om Google annonsering. Noen har helt sikkert også forsøkt seg på det, noen med hell, andre ikke. Men hva godt kan det gjøre for deg som driver butikk?

Hvordan kan Google annonsering hjelpe butikken din?

Google annonsering? Hva skal det være godt for i min butikk?

De fleste butikksjefer og eiere har hørt om Google annonsering. Noen har helt sikkert også forsøkt seg på det, noen med hell, andre ikke. Men hva godt kan det gjøre for deg som driver butikk?
La oss si at du driver en butikk som selger dyre sko til damer og herrer. Butikken din ligger på gateplan i en storby, og har jevnlig besøk i butikken. Men du opplever at mange ser på sko, og prøver sko. Men mange sjekker mobilen for sjekke pris hos konkurrenter. De handler hos de istedenfor deg. 
Din potensielle kunde har da mest sannsynlig googlet sko modellen eller merket, funnet skoene hos konkurrenten, som har knekt koden med Google annonsering, og kjøpt skoen der, og spart 149,- kroner. Kjedelig!
Snu på det, og la oss si at denne personen er inne i butikken til konkurrenten din. Han eller hun prøver sko, men Googler denne skoen, og finner din Google annonse, klikker på denne og kjøper av deg. Da er det du som har tjent penger – ikke konkurrenten.
Dette er realiteten i dagens marked. Det forteller oss at om du ikke har annonse på Google, eller ligger høyt oppe i søkeresultatet, så vil kunder velge andre butikker.

Hva er Google annonser?

Google annonser er tekstannonser som ligger helt øverst, ofte de 4 øverste oppføringene, i søkeresultatet. De ligger rett over kart oppføringene og det organiske søkeresultatet. 

Her har du som butikkeier mulighet til å velge søkeord som folk bruker for å søke etter produktene dine. Du kan lage annonsetekster og linke disse inn til riktig side på nettsiden din. Du betaler dermed kun for klikk som du får på annonsene dine.

Google Shopping

Google Shopping annonser er derimot litt annerledes. Det er produktannonser fra nettbutikken din, som vises helt øverst eller i høyre marg i søkeresultatet. Disse er, i motsetning til tekstannonser, ikke knyttet opp mot egne søkeord, men produktnavnet.

 Det betyr at produktnavnet på produktene dine må være gjennomtenkt. 

Prinsippet er det samme som som tekstannonser, med at du betaler for klikk. Google shopping og Google annonsering er meget kostnadseffektivt. 

Hva koster Google annonsering

Google annonsering er meget kostnadseffektivt. Her bruker du kun markedsbudsjettet ditt på de som faktisk er interessert i det du selger, og velger å klikke på annonsen for å lese mer. Det gir deg mer kontroll over det du bruker på annonsering, og på budsjettet ditt, og du kan i prinsippet selv bestemme hvor mye du ønsker å bruke på annonsering hver dag, uke eller måned.

Det fine er at du heller ikke betaler for visningene, altså at folk ser annonsen din. Men det er naturligvis ikke et mål at folk skal se annonsene dine. Målet er at annonseteksten er såpass “fristende” at noen besøker nettsiden din. I tillegg er det avgjørende at de som besøker nettsiden din fra en Google annonse faktisk foretar seg noe på nettsiden – kjøper et produkt, eller ringer eller tar kontakt.

Hva er viktig å tenke på med Google annonsering?

Før du setter i gang med Google annonser, er det noen ting du bør og må tenke over. Det viktigste er selvfølgelig at det gjøres en god søkeordsanalyse slik at du har relevante søkeord for det du selger. Deretter er det viktig at selve annonsekampanjen er strukturert og delt opp i egne grupper slik at du kan sortere søkeord i hver gruppe. 

For eksempel; du selger sneakers, pensko, barnesko og støvler. Innenfor disse kategoriene har du egne søkeord som er relevant for kategorien. For “Barnesko” har du ord som for eksempel “sommersko til barn”, “vintersko til barn”.

Til slutt er det veldig viktig at destinasjonssiden faktisk inneholder det de som besøker siden forventer å finne. Det er alt fra innhold om hva som er spesielt med disse skoene, og ikke minst riktige produkter. I tillegg må hver produktbeskrivelse være gode.

Hva kan du få ut av Google annonsering som fysisk butikk?

Driver du fysisk butikk finnes det også mange andre viktige ting å tenke på. I tillegg må du tenke over om folk bruker mobil når de søker. Det gjør de fleste. For de som for eksempel er i byen og leter etter en skobutikk, søker gjerne etter en butikk i nærheten. Da er det viktig at adressen din kommer frem i en annonse utvidelse slik at de kan klikke på adressen for å åpne kartet for å finne veien til butikken.

Noen ønsker kanskje å ringe deg for å høre om du har et bestemt skomerke eller riktig størrelse inne, før de besøker det. Da må du legge inn telefonnummeret til butikken slik at de kan klikke på nummeret, og ringe deg.

For å gjøre bruker- og kundeopplevelsen enda bedre er det en god ide å koble inn en Click & Collect løsning på nettbutikken slik at kunden kan velge dette, for besøke deg når det passer, og slipper å lete i butikken. De kan da enkelt hente skoene de har bestilt.

Google statistikk

For de interesserte er det en stor statistikk over Google. Det viser hvor mange søk det blir gjort til enhver tid, og annen informasjon som viser at Google er et sted det er verd å bruke pengene, for å få mer salg i butikken.

  1. 3.5 milliarder Google søk blir gjort hver dag. (Internet Live Stats)
  2. Volumet til Google søke vokser med 10% hvert år. (Internet Live Stats)
  3. Hvert år er mellom 16% – 20% av alle Google søk helt nye. Dvs de har aldri blitt søkt på tidligere. (Internet Live Stats)
  4. 90% av alle søk gjort på en desktop er gjort via Google. (Statista)
  5. 35% av produktsøk starter på Google. (eMarketer)
  6. 34% av “nær meg” søk gjort via desktop og nettbrett resulterer i et butikkbesøk. (HubSpot)
  7. Den gjennomsnittlige Google søk økt varer i litt under ett minutt. (Moz)
  8. Dating og personlig service annonsører har den høyeste klikk prosenten i betalte annonser. (WordStream)
  9. Organisk søkeresultater med 3-4 ford i tittelen gir en høyere klikk prosent enn organisk søkeresultat med 1-2 ord i tittelen. (Smart Insights)
  10. Google har indeksert (listet opp) hundrevis av millioner nettsider. Totalt ligger listene på ca 100.000.000 GB. (Google)

Hos Affect Performance fokuserer vi på merkevarebygging og posisjonering i de riktige salgskanalene.! Men før dette trengs det en markedsstrategi.  Derfor tenker vi annerledes. Vi tenker helhetlig. Kontakt oss for å få hjelp til riktig annonsering for butikken din.

Lurer du på mer om dette?

Send oss en forespørsel for å avtale en prat med en av våre eksperter

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.