Programmatisk annonsering - hva er det?
Programmatisk annonsering er i utgangspunktet annonsering med bannere på nettsteder, slik man gjorde “tidligere”, men på en ny måte.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering vs vanlig bannerannonser?

Programmatisk annonsering er i utgangspunktet annonsering med bannere på nettsteder, slik man gjorde “tidligere”, men på en ny måte. 

Man benytter denne måten å annonsere på for å nå frem til ønsket målgruppe uavhengig av hvor de befinner seg eller hvilket sted på nett de er. Man kan si at man kjøper målgrupper, og man kan levere svært relevant, effektiv og målbar annonsering. I større skala.

Hva betyr programmatisk annonsering?

Enkelt sagt betyr programmatic, automatisk annonsering. Dette betyr at man kjøper en annonseplass basert på dine forhåndsdefinerte “kriterier” automatisk på en annonsebørs. Dette gjør man ved å enten by på annonseplassen eller kjøpe den direkte.

Det er altså mediene eller nettstedene, som for eksempel tv2.no eller nettavisen.no som legger ut annonseplasser som er tilgjengelig, og annonsørene (deg) som kjøpe plassene basert på kriteriene. Dette kan for eksempel være pris, målgruppe, frekvens etc. Du som annonsør kjøper dermed annonseplassene i sanntid – Real Time Bidding (RTB)

Hvordan fungerer Real Time Bidding?

Du kjøper for eksempel ikke 50 000 visninger på en gang gjennom programmatisk annonsering eller RTB. Du kjøper en og en visning basert på kriteriene dine. I hovedsak er det to typer annonser som kjøpes på denne måten.

  • Retargeting

Denne måten å annonsere på er en meget effektiv måte å “hente tilbake” tidligere nettside besøkende på. Det betyr at du kan vise annonser til de som har vist interesse for deg tidligere. 

For eksempel; Du selger designer sofaer, og en person besøker nettsiden din eller flere sider på nettsiden din for å se på sofaer. I det denne personen var på nettsiden din ble det lagret en informasjonskapsel (cookie) i nettleseren til personen.

Men uten å foreta seg en bestilling eller ta kontakt, går personen ut av siden din, og leser nyheter på for eksempel tv2.no eller dagbladet.no. På grunn av at det ble lagret en slik cookie i nettleseren til personen, kan du nå vise bilder av sofaene fra nettsiden din, med et budskap som gjør at personen kommer tilbake.

  • Audience Targeting

Dine annonser vises først når brukerene oppfyller kriteriene du på forhånd har satt for åpne demografiske data. For eksempel damer fra Akershus, Buskerud og Østfold eller har vist en adferd som viser at hun er i markedet for en ny design sofa.  

Hva er fordelene med programmatisk annonsering?

I et prisbevisst samfunn tenker mange annonsører over prisen de betaler for annonsering. Sammenlignet med andre steder kan det oppleves som dyrere annonsering, men sannheten er at programmatisk annonsering er billigere fordi den er mer treffsikker. 

Det vi mener med det er at vi får vist annonsene dine mer effektivt til riktig målgruppe, og gjerne til de som er nærmere kjøpsøyeblikket, enn de som ser en vanlig annonse på en annen plattform. På grunn av kriteriene du på forhånd setter, dvs bestemt det du vil at de skal gjøre. For eksempel lest interiørmagasiner, besøkt steder med møbler etc. 

Fordelene

  • Øk kvaliteten på trafikken

Du øker sannsynligheten for klikk og konvertering, fordi du kun betaler for å vise annonser til de som matcher dine forhåndsdefinerte kriterier – dine ideelle kunder. 

  • Mindre tidkrevende annonsekjøp

Programmatisk annonsering sørger for at kjøpene foregår i sanntid, og foregår automatisk. Det betyr at du ikke trenger å følge med på samme måte som en budrunde på en bil eller leilighet, eller forhandling med annonseselgere. Jobben gjøres i forkant med produksjon av annonser og å sette kriterier.

  • Mer kontroll

De aller fleste annonsenettverk som tilbyr programmatisk annonsering tilbyr deg en eller annen form for frekvenskontroll. Det betyr at du kan kontrollere hvor mye annonsevisninger du eksponerer brukerene for. Slik får du kontrollert at du ikke overdriver antall visninger, og slipper å “mase” på potensielle kunder.

En del av din markedsstrategi

Programmatisk annonsering bør være en del av din markedsstrategi. Dette er fordi det er ikke en enkelt annonse på facebook, søkeord i Google eller reklame på bilene dine som kjører rundt i byen, som avgjør at du får oppmerksomhet. Synes du ikke, finnes du ikke. Det er summen av markedstiltakene, og strategien bak som avgjør om du får oppmerksomhet i markedet, og om du får riktig oppmerksomhet.

Det er viktig at du som annonsør ser fordelen av å bruke riktig budskap i all annonsering, og at vi finner riktig målgruppe. Dermed kan vi vise alle annonser til riktige mennesker.

Affect Performance starter alltid med å få innsikt i bedriftens utfordringer, ønsker og målsetninger, slik at vi kan sette opp en riktig strategi for deg. Sammen skal vi nå målene dine, og dermed bør også programmatisk annonsering være med.

Ta kontakt med en av våre eksperter for å lære mer:

Affect Performance

post@affectperformance.no

Lurer du på mer om dette?

Send oss en forespørsel for å avtale en prat med en av våre eksperter

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.