Spørsmål og Svar
Lær litt mer om de forskjellige tjenesteområdene innen strategi og markedsføring.

Vanlige spørsmål og svar

Vi får daglig forskjellige spørsmål fra kunder knyttet til våre tjenesteområder. Mange uerfarne ledere har selvfølgelig hørt om og kanskje testet ut mye av tjenestene, både med og uten hell. Det er ikke en selvfølge at personer som ikke jobber aktivt med disse tjenestene kan dette like godt som oss som jobber i bransjen.

Mange som har ansvar for markedsføring har også spørsmål rette mot de forskjellige elementene innen for eksempel valg av nettbutikk plattform, mens andre lurer på hvor mye det er anbefalt å bruke på annonsering hver måned hvis de har et bestemt mål.

Vi skal forsøke å gi enkle svar på noen av disse spørsmålene.

Spørsmål og svar

Hva koster Facebook annonsering?

Facebook annonsering kan variere veldig i pris. Alt fra 0,5 kr til 10 kr per klikk eller visning av annonsen. Det viktigste er å være tålmodig og la Facebook bli kjent med annonsen din og se hvordan målgruppen responderer. I tillegg bør man A/B teste annonsene, ved at du bruker for eksempel 2 forskjellige annonse sett. Les mer om A/B testing lenger ned på siden.

På facebook kan du velge om du vil betale for hver gang noen klikker på annonsen din, eller når annonsen vises i skjermen til de som blar gjennom Facebook. Disse to kan ha to forskjellige mål, der visninger er fint for når du vil vise deg frem mest mulig. Betaling per klikk optimaliseres av Facebook ved at den vises til de som mest sannsynlig vil klikke på annonsen. Les mer om annonsering her.

Hva er A/B test?

En A/B test av for eksempel annonser på Facebook er at du tester to forskjellige annonsesett samtidig og ser hvem av de som fungerer best. Det kan være forskjell på overskrift eller annonsebildet som avgjør at folk klikker. Da forkaster du den dårligste og gjør en ny A/B test. Det samme gjelder med landingssiden du vil ha trafikken inn til. 

På landingssider kan du for eksempel ha en side som har kontaktskjema med grønn knapp kontra et skjema med blå knapp. Etter en stund ser du hvilken versjon som mottar flest skjemaer. Kontakt en av våre rådgivere for å lære mer

Hvor mye bør man bruke på Facebook?

Annonse budsjettet ditt på Facebook avhenger først og fremst av hvor stort markedsbudsjett du har til rådighet, men også hva målsetningen din er. Disse bør det være en sammenheng mellom. Ønsker du å ta en posisjon i ditt marked, bør du ikke sette av for lavt budsjett. Det fine er at man kun betaler når noen klikker på annonsen din eller annonsen vises. Les mer om Facebook annonsering her, og kontakt en av våre rådgivere.

Hva koster annonsering på Google?

Annonsering på Google kan være veldig effektivt og kostnadseffektivt. Du betaler kun når noen klikker på annonsen din for å lese mer om tjenesten på nettsiden din. Men det er verd å merke seg at om de som besøker nettsiden ikke får det de forventer, og forlater siden din og heller velger en annen, kan du risikere at klikk prisene blir høyere. 

Les mer om Google annonsering her, og kontakt en rådgiver for å få hjelp.

Hvor mye bør man bruke på Google annonser?

Som ved Facebook kan budsjettet du bør bruke, variere veldig. Det viktigste er at du setter av nok penger til at det er penger nok til å få nok klikk. Igjen spiller målet ditt med annonsering viktig rolle. Vil du bare være tilgjengelig trenger ikke budsjettet å være så høyt, men selger du produkter på nett, bør du ha et høyt budsjett. Hvis gjennomsnittskostnaden på et klikk koster 5 kr og du har et annonsebudsjett på 250 kr dagen, har du 50 klikk “tilgjengelig” hver dag. Driver du nettbutikk skjønner du fort at 50 klikk per dag ikke nødvendigvis gir mye omsetning. Du kan lese mer om annonsering her.

Les også vår artikkel om hvordan du kan bruke Google annonsering for butikker.

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring handler i hovedsak om å skape langsiktige relasjoner med målgruppen din. Det betyr at du over tid gir ut relevant informasjon som målgruppen din viser interesse for, og skaper tillit blant potensielle kunder, holder de varme og lar kundene komme til deg, fremfor å mase på de med annonser og skrike høyest om tilbud og rabatter. Innhold kan være alt fra forklaringsvideoer, introduksjonsvideoer, artikler, deling av bilder i sosiale medier. Rett og slett for å engasjere potensielle kunder. Kontakt en av våre rådgivere for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe dere med innholdsmarkedsføring.

Hva er programmatisk annonsering?

Programmatisk annonsering er kort forklart at man kjøper annonsevisninger på annonsebørs. Det vil si at det foregår en digital auksjon på veldig kort tid som avgjør hvilken annonsør som vinner “budrunden”. Visningsprisen og kriteriene er allerede bestemt på forhånd. Disse annonsene vises på de største nettstedene i landet, som f.eks VG eller TV2. Kontakt en av våre rådgivere for å lære mer. Les mer om programmatisk annonsering her.

Hvordan får jeg laget ny nettside?

En ny nettside er en viktig og alvorlig avgjørelse for bedriften din. Skal du designe om eller rett og slett ha en ny side bør du ikke gå etter pris, men menneskene som jobber med nettsidene, og deres totalt erfaring. Alt fra erfaring med design, til optimalisering og hvordan nettsiden vil fungere i søkemotorene. Vi jobber i hovedsak med WordPress som publiseringsløsning, men også større plattformer for nettsider som krever mer. I tillegg er det viktig at du som nettsideeier klarer å redigere innhold selv, slik at du sparer penger om du ønsker å legge til tekst eller bilder, eller skrive en ny artikkel på siden. Les mer om nettsider her.

Driver du et oppstarts selskap? Les vår artikkel om nettsider her

Hvordan lager jeg ny underside på min nettside?

Å opprette en ny underside er på de fleste publiseringsløsninger, enkelt. I brukerpanelet har du tilgang til “Sider” eller “Pages”. For WordPress nettsider logger du på med brukernavn og passord og ser etter “Sider” eller “Pages” i menyen og klikker. Deretter finner du “Legg til” eller “Add new”. Deretter kan du lage tittel, permalenke og skrive innhold. Deretter kan du forhåndsvise jobben du har gjort. Husk å lagre etterpå.

Les mer om nettsider her.

Hva er retargeting?

Retargeting er et veldig effektiv måte å “hente tilbake” de som allerede har besøkt nettsiden din tidligere. Verden er dessverre ikke så perfekt at alle som besøker nettsiden, kjøper eller sender inn skjema. Det kan hende at personen ble avbrutt og måtte forlate siden din. Men det løses fint ved at det lagres en “cookie” i nettleseren, som gjør at når denne personen for eksempel besøker en nettavis, så kan annonsen din vises. Dermed er det sannsynlig at personen husker deg, og velger å besøke deg på nytt. Vil du vite mer om retargeting og annonsering, kan du lese mer om det her.

Hvilken nettbutikk plattform bør jeg velge?

En nettbutikk er med for å selge produkter, og derfor er det viktig å velge plattform basert på hvor mye produkter du har, og hvor mye kapasitet du trenger. I tillegg er det viktig å tenke på at en nettbutikk som er treig vil miste potensielt mye omsetning da folk ikke ønsker å vente på at nettbutikken skal laste ferdig. Har du her en rask server så har du kommet langt. Men valg av plattform er også viktig. Den mest brukte for “normale” nettbutikker er WooCommerce. Det er basert på WordPress og er dermed lett integrert i en WordPress designmal. I tillegg finnes det mange tilleggsfunksjoner som kan kobles til, som for eksempel pakksedler eller frakt metoder. Større og raskere løsninger kan være Opencart eller Magento. 

Den beste løsningen er å programmere nettbutikken fra “scratch” og bruke en publiseringsløsning som er enkel å redigere innhold på.

Les mer om nettbutikk her.

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.