Odins gate, 0266 Oslo
Merkevarebygging
Merkevarebygging er aktivitetene for å posisjonere deg i markedet.

Vet du hva merkevarebygging er?

Du har  helt sikkert fått med deg hva “Et lite stykke Norge” er? Uten å tenke mye over det, så vet de fleste at dette er Freia melkesjokolade. Hva med Kvikk Lunsj. Hva forbinder du det med?

Dere har kanskje hatt et ønske om å kunne oppleve det samme for deres bedrift, som Freia opplever når de bruker “et lite stykke Norge”? Men er dette kun noe som har vært i tankene deres, eller har dere forsøkt å gjøre noe mer enn bare å tenke?

A

Hva er merkevarebygging?

Merkevarebygging er alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (image og omdømme) av en varemerkebeskyttet vare eller en tjeneste med navn/logo i folks bevissthet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere merkevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen.

Beskrivelse

En merkevare kan enkelt og greit beskrives som «alle assosiasjoner» markedet har til ditt selskap og dine produkter og tjenester.

Merkevarebygging handler om å påvirke disse assosiasjonene, så godt det lar seg gjøre.

4 steg for merkevarebygging
  • Definer hvordan du vil bli oppfattet
  • Organiser virksomheten din basert på dette løftet
  • Kommuniser løftet ditt
  • Vær konsekvent

Erfaring

I vår annonsering for våre kunder, tenker vi alltid branding, eller merkevarebygging, før vi forventer at annonseringen skal gi noe avkastning. Grunnen til dette er at om folk ser en annonse de ikke har noe forhold til fra tidligere, har de heller ingen tillit til der dere selger. Vi tenker heller ikke kun å starte annonsering som vi selv tjener penger på. Radioreklame og TV er utmerkede stede for å bygge merkevare, og sørge for at så mange som mulig faktisk vet hva dere selger og hvem dere er.

Hør med våre eksperter

Vår erfaring med blant annet radioreklame gjør at vi trykt kan anbefale å tenke branding før konverterings annonser. Ta kontakt med en av våre rådgivere for å høre mer.

Merkevarebygging:
“Merkevarebygging er det viktigste en bedrift gjør, stor eller liten, retail eller B2B”  (Kilde: John Williams, Etrepreneur)

Hvorfor er merkevarebygging viktig?

Merkevarebygging er ikke noe nytt konsept, men til tross for dette er det fortsatt mange bedriftseiere og ledere som ikke helt skjønner hvor viktig det er. Når man leser om merkevarebyggingen som gjøres av digre selskaper som Coca-Cola, kan det kanskje være vanskelig å se hvorfor dette skulle ha direkte verdi for små og mellomstore bedrifter.

Effektiv merkevarebygging

Effektiv merkevarebygging trenger imidlertid ikke et gigantisk budsjett. Du behøver en god strategi – og litt tålmodighet. Selv om Coca-Cola er et digert selskap i dag, har prosessen deres med merkevarebygging vært lang og begynt med beskjedne budsjetter. For å kunne lykkes med merkevarebygging må du først og fremst forstå grunnprinsippene bak det. Dette vil gi deg dypere innsikt i hvordan du kan nå ut i markedet, øke den digitale synligheten og lage en bedre strategi for å bygge merkevaren din.

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html
Personvern Preferanser
Når du besøker vår nettside, kan det hende at det lagres informasjon gjennom nettleseren, gjennom et spesifikt tjeneste, vanligvis informasjonskapsler. Her kan du endre dine preferanser. Vennligst husk at ved å blokkere noen typer informasjonskapsler, kan det ha innvirkning på opplevelsen av vår nettside og tjenestene vi tilbyr.